T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İZMİR / GAZİEMİR - Şehit Mustafa Yaman Anadolu İmam Hatip Lisesi

Dünyadaki Eğitim Modelleri

Din Öğretimi Genel Müdürlüğü Kalite Takip Sistemi Öğretmenlerin ve İdarecilerin mesleki ve akademik gelişim alanına yönelik olarak bu ay tüm zümre öğretmenlerimiz kendi branşlarına ait ulusal ve uluslararası yeni öğretim modelleri ve eğitim metodlarını inceleyerek araştırma çalışmaları gerçekleştirdiler. Çalışmalara ilişkin raporlarını okul yönetimine ilettiler. 

 27.05.2022 Cuma saat 13.00'da öğretmenler odasında coğrafya öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili olarak ,Dünya'da ve Türkiye'deki örnek uygulamalar incelenmiştir.Bunların okulumuzda uygulanabilirliği değerlendirilmiş olup,coğrafya odasında yapılacak farklı etkinlikler üzerinde istişare yoluna gidilmiştir.Dersin görsel olması birçok farklı uygulamaların yapılmasının kolaylaştırıcı etkisi vurgulanmıştır.Sene başında tersyüz eğitim modeli denenmiş,ancak öğrencilerin eski sistemden kolayca kopamadıkları görülmüştür.Almanya'nın eğitim modelinde yaparak yaşayarak öğrenmenin temel alındığı,öğrencilere ders öncesi çalışmalar verildiği sonrasında gezilerle desteklenerek yaparak,yaşayarak öğrenme modelinin benimsendiği görülmüştür.Ayrıca coğrafya eğitimine özellikle ilkokulda ağırlık verildiği ve coğrafya eğitiminin yükseköğretimin sonuna kadar sürdürüldüğü görülmüştür.ABD,Kanada ve Fransa gibi ülkeler de incelenmiş,bu ülkelerdeki eğitim yöntem ve teknikleri ile ilgili makaleler tarafımızdan okunmuştur.İyi modellerde ,öğrenci merkezli eğitim programının izlendiği görülmüş,derslerde öğrenci konulara göre eğitim materyalleri geliştirdikleri,maketler yaptıkları,okul gezilerinde derste öğrendiklerini öğretmenlerine sundukları belirtilmiştir. Biyoloji öğretimi alanında ülkemizde ve dünyada yapılan uygulamalar incelenmiş, bu yöntem ve teknikler kısaca üç başlık altında toplanmıştır:a)Deney temelli öğrenme:Bu yöntem çoğunlukla ülkemizde biyoloji öğretiminde kullanılan önemli bir yöntemdir.Okulumuzda da bu yöntemden sıklıkla faydalanılmaktadır.Ancak bazı deney malzemelerinin eksikliği,temininin zor olması bu uygulamaların yapılabilmesini kısıtlamaktadır.b)Bireyselleştirilmiş öğrenci temelli öğrenme:Bu öğrenme modeli Avrupa'da sık kullanılan bir modeldir.Ancak ülkemizde kalabalık sınıflar için uygulaması zor bir yöntemdir.Okulumuzda ise sınıflarımız ülke ortalamasına göre gayet uygun mevcutlarda olduğundan çoğunlukla bu yöntem derslerde uygulanmaktadır. c)Aktif katılım odaklı öğrenme:Öğrencilerin dersi aktif olarak öğrenmesi bilginin kalıcı olması açısından önem arz etmektedir.Biyoloji zümresi olarak aktif katılım sağlamak amacıyla deneyler yapılmakta,gerektiğinde dersler bahçede işlenmekte,ÖSYM sınavlarında çıkan sorular çözülmekte,güncel gelişmeler ile ilgili bilgi paylaşımı yapılmaktadır. 

Psikoloji dersinde geçirmekte olduğumuz Pandemi Döneminin etkisi ile başa çıkma, çağın sorunlarından stres, depresyon, yabancılaşma, yozlaşma gibi alanlarda sağlıklı olmak adına kendimizi nasıl yapılandırabiliriz , motivasyon , denge, uyum gibi kişisel gelişimimizi destekleyici kaynaklar :Youtube , TEDx Başarı örnekleri,, Psikolog ve Psikiyatrislerin kitap ve internet kaynakları birlikte değerlendirilmiştir.Sosyoloji dersinde toplumsal duyarlılık oluşturan temel konulardan örnekler incelenmiş, yapılan saha araştırmaları, anketler , toplumsal yapımız , kurumlarımız, toplumsal normların önemi öğrencilerimize kavratılmıştır. Felsefe derslerinin kazanımlarından bazıları: Eleştirel Düşünme- Refleksiyon , Aktif Dinleme, Anlayarak Okuma, Birlikte Hareket Etme ve Sorumluluk, . Güven ve Öz-güven, . Yaratıcı ve Bağımsız Düşünme, Akıl Yürütme, Sözlü ve Yazılı İletişim Becerisi kazandırmaktadır. Derslerimizde uyguladığımız öğrenci merkezli eğitim sistemi ve sürecin önemsendiği eğitimle öğrencilerimiz üreten bireyler olarak dersi güncel hayatla bağlantılı kavramaktadırlar. . Öğrenciler yaptıkları seminerler ve slayt-sunum çalışmaları ile derse ön hazırlık yapmış , ek kaynakları kullanma becerisini geliştirmiştir. Ünite sonlarında https://wordwall.net/tr gibi kaynaklardan felsefi bulmacalar çözülerek ders eğlenceli hale getirilmektedir.Ayrıca ogm materyallerinden canlı felsefe sözlüğü, kazanım değerlendirme testleri yapılmaktadır.Soru sorma yöntemi tüm derslerde aktif olarak kullanılmaktadır. Analiz-sentez yapan, yaratıcı düşünmeyi geliştiren felsefi okur yazarlık metin analizleriyle öğrencilerimize kazandırılmaktadır.Bu sayede parağraf sorularını daha kolay anlayan ve çözümleyen, yeni nesil soruları kavrayabilen ,çözebilen, kendini doğru ifade edebilen toplum içinde fikri olan bireyler yetiştirmek temel hedeftir. Geçen sene Çocuklar İçin Felsefe - P4C Farkındalık Eğitimi Seminerine katılan Felsefe Zümre öğretmeni Esin hanım , almış olduğu eğitim ile ilgili temel konularda zümre başkanına bilgi aktarımı yapmış, fikir paylaşımında bulunmuştur. Bilişsel olarak, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştiren P4C, aynı zamanda sosyal olarak işbirliğine dayalı ve özen gösteren düşünme becerisini, önemli kavramları keşfetme, sebep-sonuç ilişkisi kurma, özgüvenle kendini ifade etme becerilerini geliştirir. Dil ve iletişim becerilerini etkin kullanarak zihni geliştirir, soru sormaya ve farklı bakış açılarını görmeye ve düşünmeye yöneltir. Bu tarz eğitimler felsefe alanının gelişimine ve eğitim kurumlarında farklı kademelerinde yaygınlaşmasına zemin oluşturmakta öncü adımlar olarak görülmektedir.

30.05.2022 Pazartesi saat 13:00 da Matematik zümresi tarafından Matematik Sınıfı'nda matematik dersi öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili olarak , Dünya'da ve Türkiye'deki örnek uygulamalar incelenmiştir. Okulumuzda uygulanabilirliği açısından değerlendirmeler yapılmıştır. Düz anlatım, soru cevap ve problem çözme yöntemleri hala sıklıkla kullanılmakla birlikte grupla çalışma,drama, tartışma bilgisayar destekli eğitim, benzetim, proje, buluş yoluyla öğrenme son zamanlarda en sık kullanılan yöntemlerdir.OECD tarafından üçer yıllık dönemler halinde ortaöğretim grubundaki öğrencilerin kazanmış oldukları bilgi ve becerileri değerlendiren bir araştırma programı olan PISA, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri, günlük yaşamda kullanma becerisini ölçmektedir. Ayrıca gençlerimizi daha iyi tanımak , onların öğrenme isteklerini, derslerdeki performanslarını ve öğrenme ortamları ile ilgili tercihlerini daha açık bir biçimde ortaya koymaktadır. Bu nedenle son zamanlarda PISA tarzı sorulara yönelik çalışmalar artmıştır. Diğer dünya ülkelerinden belli başlı iyi modeller de incelenmiş ve öğrenci merkezli eğitim programlarının takip edildiği görülmüştür. Öğrencilerin konulara yönelik eğitim materyalleri geliştirdikleri, derste öğretmen ve arkadaşlarına sunarak etkin rol aldıkları belirtilmiştir.

Tarih zümresi olarak 23/05/2022 Cuma günü yapılan toplantıda dersimizle ilgili yeni yaklaşımlardan sene başı alınan kararla kabul etmiş olduğunuz "okuyarak öğrenme" üzerine veriler değerlendirilmiştir, bu yöntemle sene başında öğrencilere okumaları için önemli tarihçilerin eserleri verilmiş öğrenciler bu eserleri okuduktan sonra hem tarihçiler incelenmiş, hem de kitap üzerine sunum yapılmıştır, Tarih metodolojisini öğrenme yöntemi olarak okuma yöntemi öğrenciler tarafından sevilmiş ve iyi örneklerin okunmasının öğrenciye anlatılmasından daha etkili olduğu görülmüştür. Önümüzdeki yıllarda okulumuzda yöntemin yaygınlaştırarak kullanılmasına karar verilmiştir.

31-05-202231-05-202231-05-202231-05-202230-05-202231-05-202231-05-2022

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.05.2022 - Güncelleme: 31.05.2022 13:35 - Görüntülenme: 456
  Beğen | 0  kişi beğendi